Η αειφορία ξεκινά από την ατομική συμπεριφορά, τη διαχείριση συναισθημάτων, τις διαπροσωπικές σχέσεις και τη διαμόρφωση θετικού κλίματος σε κάθε σχολική αίθουσα. Οι ικανότητες αναγνώρισης συναισθημάτων, ενσυναίσθησης, επικοινωνίας, συνεργασίας, ανοχής της διαφορετικότητας, θέσπισης στόχων και επίλυσης συγκρούσεων αποτελούν το υπόβαθρο για τη διάχυση της αειφορίας από το ατομικό στο συλλογικό επίπεδο. Για την καλλιέργεια αυτών των σημαντικών ικανοτήτων έχει παραχθεί κατά καιρούς πλούσιο και σημαντικό εκπαιδευτικό υλικό. Προτείνουμε:
Α) το Πρόγραμμα Σπουδών για το αντικείμενο «Σχολική και Κοινωνική Ζωή (ΣΚΖ)» για την Α/θμια Εκπ/ση, που συγγράφηκε από ομάδα εμπειρογνωμόνων κατόπιν ανάθεσης του ΠΙ/ΙΕΠ το 2011 και ισχύει ως συμπληρωματικό των ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση. Ακόμη πιο χρήσιμος και πρακτικός είναι ο αντίστοιχος Οδηγός για τον Εκπαιδευτικό για την Α/θμια Εκπ/ση.
Β) το εκπαιδευτικό υλικό Καλλιπάτειρα, που συγγράφηκε το 2006 για την προώθηση της ισότητας των φύλων στην κοινωνία και αξιοποιεί τον αθλητισμό για την εμπλοκή των μαθητών σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, πολυπολιτισμικότητας, διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, ρατσισμού και ξενοφοβίας, κοινωνικών ανισοτήτων και κοινωνικού αποκλεισμού. Το υλικό αποτελείται από τέσσερα μέρη, τα οποία επισυνάπτονται: Οδηγός Εκπαιδευτικού, Τετράδιο Δραστηριοτήτων Α΄, Β΄, Γ΄ Δημοτικού, Τετράδιο Δραστηριοτήτων Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού, Τετράδιο Δραστηριοτήτων Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου. Το υλικό για το επιτραπέζιο παιχνίδι βρίσκεται στη διεύθυνση http://lab.pe.uth.gr/psych/index.php?option=com_content&view=article&id=105&Itemid=256&lang=el
Γ) ο τόμος Δ’ του επιμορφωτικού υλικού του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικώνμε τίτλο «Θέματα αξιοποίησης της ομάδας στη σχολική τάξη», που συγγράφηκε το 2012 από ομάδα εμπειρογνωμόνων για θέματα σχέσεων στη σχολική κοινότητα με ευθύνη του ΠΙ. Το εγχειρίδιο περιλαμβάνει τη διεργασία δημιουργίας εκπαιδευτικών ομάδων, εναλλακτικούς τρόπους και την αντιμετώπιση δυσκολιών, ασκήσεις επεξεργασίας σχέσεων και παραδείγματα από τις σχέσεις μέσα στην οικογένεια και την ευρύτερη κοινότητα.
Δ) το εκπαιδευτικό υλικό με τίτλο «Διαπροσωπικές σχέσεις Ε΄ Δημοτικού – Γ΄ Γυμνασίου», που συγγράφηκε το 2000 με ευθύνη του ΥΠΠΕΘ-ΕΙΝ και περιέχει πληθώρα δραστηριοτήτων και φύλλων εργασίας για δραστηριότητες ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, που συμβάλλουν στην εξασφάλιση θετικού συναισθηματικού κλίματος στη σχολική τάξη. Λόγω όγκου (95ΜΒ) το υλικό βρίσκεται αναρτημένο με ασφαλή τρόπο στη διεύθυνση
https://drive.google.com/file/d/0B3HGpjUYGlgsMkZpdEpLRHFSazQ/view?ts=58cbce3d
Ε) το εγχειρίδιο με τίτλο «Δραστηριότητες στην τάξη για την πρόληψη του εκφοβισμού και της βίας μεταξύ των μαθητών. Εγχειρίδιο εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης», που συγγράφηκε το 2010 από την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ). Το εγχειρίδιο περιλαμβάνει αναλυτικά την υλοποίηση έντεκα (11) βιωματικών εργαστηρίων για μαθητές Α/θμιας Εκπ/σης και αποσκοπεί στην πρωτογενή και δευτερογενή πρόληψη του εκφοβισμού και της βίας μεταξύ των μαθητών στα σχολεία.
ΣΤ) το εγχειρίδιο με τίτλο «Η Κοινωνική-Συναισθηματική Μάθηση μέσα από την Παιδική Λογοτεχνία και το Πρόγραμμα ¨Βήματα για τη Ζωή¨ - Πρακτικός Οδηγός για Εκπαιδευτικούς Μαθητών Πρώτης Σχολικής ηλικίας (4-8 ετών)», που συνέγραψαν η Χρύσα Κουράκη, η Νάντια Κουρμούση και η Μαρία Σαλαγιάννη και εκδόθηκε από την ΟΜΕΡ το 2016.